Uskrsni – Vazmeni ciklus


U njemu se slave otajstva muke, smrti, ukopa i uskrsnuća Gospodnjega, njegova uzašašća i darivanja Duha Svetoga.

Četrdesetnica ili korizma jest vrijeme priprave za Vazam. Po uzoru na Isusov četrdesetodnevni post ime mu je četrdesetnica (korizma) i traje četrdeset dana. Korizmena je priprava trostruka: svi se kršćani pripravljaju na Vazam slušanjem Božje riječi, molitvom, postom i dobrim djelima, kako bi postali što sličniji Kristu (kako bi se sve više »suobličili« Kristu); odrasli pripravnici za krštenje imaju u vrijeme korizme završne pripreme za veliki čas svoga krštenja u vazmenoj noći; u korizmi na poseban način »činimo pokoru« i pristupamo sakramentu pomirenja (osobito ako smo svjesni teškoga grijeha), kako bismo pomireni s Bogom i Crkvom mogli radosno slaviti Vazam. Ovoj trostrukoj pripravi odgovaraju i tri ciklusa svetopisamskih čitanja u nedjelje četrdesetnice: A je krsni, B općevazmeni, a C pokornički ciklus čitanja.

Pepelnica ili Čista srijeda početak je četrdesetnice (korizme). Pepeljenje toga dana pokornički je obred: pepeljenjem, uz riječi »Obratite se i vjerujte Evanđelju«, Crkva nam upućuje poziv da ozbiljnije razmislimo o svom žiyotu te da se osobno i zajednički nastojimo istinski obratiti.

Cvjetnica uvodi u Veliki tjedan, tjedan Isusove muke. Svečanom procesijom s maslinovim i drugim grančicama spominjemo se svečanog Isusova ulaska u Jeruzalem ili bolje: svečanog Isusova prijelaza s ovoga svijeta k Ocu po smrti i uskrsnuću.

Veliki četvrtak jest zadnji dan četrdesetnice (korizme), dan pred Vazmom, pa se zato toga dana vrše pripreme za Vazam: posvećuju se sveta ulja za krštenje i potvrdu u vazmenoj noći. Posvećuje ih biskup.

Vazam ili Pasha se slavi »vazmenim trodnevljem Krista umrlog, ukopanog i uskrsnulog«. To je Veliki petak. Velika subota i nedjelja uskrsnuća Gospodnjega (Uskrs). Vazmeno trodnevlje zapravo je jedan blagdan: počinje misom Gospodnje večere u predvečerje, tj. na Veliki četvrtak uvečer, a završava večernjom Nedjelje uskrsnuća. U petak popodne slavi se spomen Kristove smrti, a u noći od subote na nedjelju slavi se Isusovo uskrsnuće svečanim vazmenim bdjenjem. — Vazmeno bdjenje je najsvečanije bogoslužje crkvene godine, a obuhvaća službu svjetla, službu riječi, krsnu službu i euharistijsku službu. Radost Vazma izvire iz vjere u Kristovu pobjedu po smrti i uskrsnuću te iz trajne prisutnosti Uskrsnuloga u njegovoj Crkvi. To pjevamo u ulaznoj pjesmi uskrsne mise: »Uskrsnuh i opet sam s tobom . . .«

Pedesetnica je vrijeme od Vazma do Duhova i slavi se kao jedan blagdan: blagdan Kristova uskrsnuća. Na početku joj je Vazam, četrdeseti dan po Vazmu jest Spasovo ili Uzašašće Gospodnje, a završava blagdanom Duhova. Sva su ova tri blagdana samo različiti vidovi blagdana Uskrsnuća Gospodnjega, koji se slavi kroz pedeset dana. Blagdanom Duhova završava vazmeni ciklus crkvene godine.

Sve nedjelje Pedesetnice jesu vazmene nedjelje: kroz to su vrijeme okupljeni učenici doživljavali iskustvo posebne prisutnosti uskrslog Krista (»kroz četrdeset im se dana ukazivao«), a poslije uzašašća na nebo oni su, okupljeni oko Marije, majke Isusove, u molitvi iščekivali silazak Duha Svetoga. Zato je Pedesetnica uvijek u Crkvi ispunjena radošću zbog prisutnosti Uskrsnuloga, a vrijeme od Spasova do Duhova naročito je određeno za iščekivanje i pripravu na silazak Duha Svetoga.